Parts & Specs

Remsysteem


Schijfremmen


schijfremmen

Een schijfrem is een rem op een voertuig waarbij een metalen schijf meedraait met de wielen van het voertuig en die door remblokken wordt tegengehouden.

Schijven


schijven

De remschijven zijn de metalen (soms keramisch materiaal) schijven die door de remblokken afgeremd worden. Deze remschijven zijn van dermate hard materiaal gemaakt dat ze weinig slijten.

ABS


ABS

ABS staat voor Anti Blokkeer Systeem. Het is een technisch computer gestuurd onderdeel van het remsysteem. Sensoren bij de wielen registreren of een wiel blokkeert en regelt dan razendsnel de remdruk op het betreffende wiel waardoor het blokkeren ophoudt. Dit is een uiterst belangrijk systeem voor wat betreft de verkeersveiligheid. De meeste auto’s zijn er tegenwoordig mee uitgerust.

Remblokken


remblokken

De remblokken zijn metalen platen met daarop een ruw materiaal aangebracht met een hoge wrijvingscoefficient. Door het intrappen van het rempedaal drukken de remblokken tegen de remschijf en door de daardoor ontstane wrijving remt de auto af. Hierbij komt veel warmte vrij. De remblokken slijten en moeten regelmatig vervangen worden.

Hoofdremcilinder


hoofdremcilinder

De hoofdremcilinder wordt direct bediend door het rempedaal. Van daaruit wordt de remdruk naar de vier wielen verdeeld.

Remslang


remslang

De remslangen zijn flexibele leidingen die van de niet bewegende carrosserie naar de veerbewegingen makende wielen gaan. Deze remslangen zijn aan slijtage onderhevig en moeten soms vervangen worden.

Remleiding


remleiding

De remleidingen zijn in het algemeen van koper gemaakt en gevuld met remvloeistof. Het zijn de starre leidingen die vanaf de hoofdremcilinder naar de vier wielen gaan waarbij er vlak bij de wielen een aansluiting is op de flexibele remslangen.